З 1 липня 2019 року Законом України «Про енергетичну ефективність будівель» (далі - Закон) запроваджена обов’язкова сертифікація енергетичної ефективності будівлі.

Статтею 7 Закону визначено наступні обов’язкові об’єкти сертифікації:

1)   об’єкти будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту), що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, що визначаються відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

 

2)   будівлі державної власності з опалюваною площею понад 250 квадратних метрів, які часто відвідують громадяни і у всіх приміщеннях яких розташовані органи державної влади;

3)   будівлі з опалюваною площею понад 250 квадратних метрів, у всіх приміщеннях яких розташовані органи місцевого самоврядування (у разі здійснення ними термомодернізацїї таких будівель);

4)   будівлі, в яких здійснюється термомодернізація, на яку надається державна підтримка та яка має наслідком досягнення класу енергетичної ефективності будівлі не нижче мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівлі.

Частиною другою статті 2 Закону та постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2018 № 265 визначено перелік будівель, до яких не застосовуються мінімальні вимоги енергетичної ефективності будівель та які не підлягають сертифікації.

Сьогодні в Україні досить актуальним є питання енергетичної незалежності країни. Зміни, які відбуваються в енергетичній політиці країни здійснюються шляхом переходу від застарілої системи до нової моделі управління.

Енергетична стратегія Україні на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність», що схвалена розпорядженням кабінету Міністрів України від 18.09.2017 року № 605-р, посилює енергоефективні вимоги до будівель, запроваджує механізми стимулювання енергоефективності в житловому секторі та підтримує ініціативи з підвищення енергоефективності будівель.

Задля забезпечення підвищення рівня енергетичної ефективності будівель державної та комунальної власності, вкрай важливо впроваджувати заходи з проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та бюджетних установ.

У результаті, кожна бюджетна установа зможе перевірити реальну енергоефективність будівлі, обсяг споживання енергоресурсів та отримати рекомендації щодо підвищення енергоефективності.

Термомодернізація та використання енергоощадних технологій дозволить знизити експлуатаційні витрати на утримання будівлі та забезпечити комфортні умови для перебування в ній. Як результат, вивільнені кошти можна буде направити на фінансування інших соціально-значущих проектів.

Відповідно до законодавства, сертифікація енергетичної ефективності - це вид енергетичного аудиту, під час якого здійснюється аналіз інформації щодо фактичних або проектних характеристик огороджувальних конструкцій та інженерних систем, оцінюється відповідність розрахункового рівня енергетичної ефективності встановленим мінімальним вимогам до енергетичної ефективності будівель та надаються рекомендації щодо підвищення рівня енергетичної ефективності будівель, що враховують місцеві кліматичні умови, є технічно та економічно обґрунтованими.

Енергетичний сертифікат надає інформацію про те скільки енергоресурсів витрачається, який технічний стан будівлі, які енергоефективні заходи доцільно впроваджувати.

За результатами сертифікації енергетичної ефективності складається енергетичний сертифікат. Інформація, зазначена в енергетичному сертифікаті будівлі, стосується всіх житлових та нежитлових приміщень цієї будівлі.

Строк дії енергетичного сертифіката будівлі становить 10 років. Енергетичний сертифікат будівлі вважається таким, що втратив чинність до закінчення-встановленого строку дії, у разі складення для такої будівлі нового енергетичного сертифіката.

Витяг з енергетичного сертифіката будівлі, що містить інформацію про клас та інші показники енергетичної ефективності будівлі, розміщується у доступному для ознайомлення громадян місці у будівлі, яку часто відвідують громадяни та сертифікація енергетичної ефективності якої є обов’язковою відповідно до Закону.

Вимоги до форми та змісту витягу з енергетичного сертифіката, який розміщується у доступному для ознайомлення громадян місці, встановлюються в порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності.

Енергетичні сертифікати бюджетних установ розміщуються також на їх офіційних веб-сайтах (за наявності сайту) у разі, якщо сертифікація енергетичної ефективності такої будівлі є обов’язковою відповідно до Закону.

Сертифікація енергетичної ефективності будівель, що не підлягають обов’язковій сертифікації, здійснюється за рішенням власника (співвласників).

Сертифікація енергетичної ефективності будівлі здійснюється на договірних засадах за домовленістю сторін на замовлення та за рахунок власника (співвласників) будівлі.

Статтею 9 Закону визначені наступні істотні умови договору сертифікації енергетичної ефективності:

1)   строк та вартість сертифікації енергетичної ефективності;

2)    порядок отримання результатів сертифікації;

3)   порядок визначення та компенсації шкоди, яка може бути заподіяна енергоаудитором внаслідок неякісного та/або несвоєчасного виконання покладених на нього функцій і обов’язків або у разі надання недостовірних результатів сертифікації;

4)   умова щодо звільнення від відповідальності енергоаудитора у разі надання замовником сертифікації енергетичної ефективності недостовірних даних, що спричинили спотворення результатів такої сертифікації.

Сертифікацію енергетичної ефективності має право здійснювати виключно атестований енергоаудитор, який є незалежним, не має конфлікту інтересів та прямо чи опосередковано не заінтересований у результаті сертифікації.

Порядок проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель встановлений наказом Мінрегіону від 11.07.2018 №172.

З метою систематизації даних про енергетичну ефективність будівель та моніторингу за дотриманням законодавства у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель Держенергоефективності веде та оприлюднює на офіційному веб-сайті базу даних енергетичних сертифікатів (далі - база даних сертифікатів).

Енергоаудитор протягом 10 робочих днів з дня складання енергетичного сертифіката надсилає в електронній формі енергетичний сертифікат та вихідні дані, що використовувалися під час його складання до Агентства.

В свою чергу, Агентство вносить дані енергетичних сертифікатів до бази даних сертифікатів протягом п’яти робочих днів з дня їх надходження від енергоаудиторів. Доступ до бази даних сертифікатів є безоплатним.

 

Інформація з сайту Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження